ANO, vzdělanému Česku

Za velmi důležitou oblast, která z hlediska naší budoucnosti nesmí být opomíjena, považuji školství. Jde především o celkovou kvalitní úroveň školství, počínaje kvalifikovanými učiteli, moderním vybavením ve školách až po podporující atmosféru, která motivuje a rozvíjí studenty na všech stupních vzdělávání. S dětmi/mládeží je třeba systematicky a efektivně pracovat od předškolního po nejvyšší možný potenciál každého jednotlivce.

Problémem je nedostatek financí pro fungování celého systému, který tím zbytečně trpní, neboť kvalitní učitelé odchází do soukromého sektoru na lépe placené pozice. Cílem je, aby k tomuto do budoucna nedocházelo.

Dalším problémem současného školství je nadměrná byrokracie, která zatěžuje jak ředitele, tak učitele, kteří tráví spousty hodin nad vyplňováním nesmyslných dokumentů a hlášení, čímž přichází o cenný čas, který by mohli investovat do svých žáků a vlastního rozvoje.

S nastupující inkluzí, ke které mám velké množství výhrad, je třeba zajistit dostatečné množství speciálních pedagogů, kteří vědí, jak pracovat s žáky se speciálně vzdělávacími potřebami. Tyto učitele je třeba také náležitě ocenit. Současně je nutné vyřešit pozici asistentů pedagoga, jejichž ohodnocení je tristní a je nyní bráno spíše jako studentská brigáda nebo přivýdělek k důchodu.

V mateřských školách podporuji bezplatné vzdělávání od 3 let dítěte, tak aby všechny příjmové skupiny obyvatel měly stejnou příležitost dát dítě do mateřské školy. Podporuji i vznik firemních mateřských školek, které se dají efektivně hradit z národních i evropských dotací.

Na základních školách kladu důraz na finanční, jazykovou, čtenářskou a počítačovou gramotnost, tak aby naši žáci nezaostávali v těchto oblastech za žáky vyspělých států, jako je třeba Finsko, Korea nebo Německo.

Na středních školách, především na gymnáziích, souhlasím se zpřísněním vstupních kritérií, čímž by se tento typ škol stal opět výběrovým a eliminoval studenty, kteří se potřebují jen na pár let někam „zašít“. Podporuji učňovské obory, střední technické školy s maturitou a přírodovědné obory, neboť absolventů těchto škol je na našem trhu dlouhodobý nedostatek. Na všech typech středních škol prosazuji propojení školy se soukromým sektorem, tak aby studenti měli možnost praxe při škole. Považuji za důležité zaměřit se na podnikatelské inkubátory a podporu regionálních inovačních center po celé republice, protože vývoj je naše budoucnost. Nesmíme již platit za montovnu pro celou Evropu, ale za vzdělaný stát, který podporuje vlastní firmy. Tím se dostáváme opět na začátek příspěvku, neboť toho není možné dosáhnout bez vzdělaného obyvatelstva, které prošlo kvalitním vzdělávacím systémem na všech úrovních.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.